Hírlevél feliratkozás

Tudnivalók az ecsetekről

Cikkünkben picit segítünk eligazodni az ecsetek világában, mivel az ecset a festőművész legfontosabb eszköze,
viszont rengeteg féle típus van, és néha nehéz dönteni, melyik is a legmegfelelőbb.

A festészet története során mind  az  ecset  kötési  módja  (formája,  technológiája),  mind  a felhasznált  szõrszálak  fajtája  sokat változott.  A  művészecseteknél  a  felhasznált  szõrszálak  minõsége  sokkal  fontosabb, mint  egy  normál,  ipari  célra  használt ecsetnél.  A  mûvészecsetek  finomságát  mutatja,  hogy  a  szakosodott  ecsetgyárak általában a kozmetikai ecsetekkel egy helyen, ugyanazokból az anyagokból  készítik. 
Még  napjainkban  is  nagy  gondossággal válogatják
az állati szõrbõl készült minőségi ecseteknél a
szõrszálakat, és ezek válogatását többszöri „átrostálás”
után rögzítik az ecsetszárakhoz.
Az  ecsetkészítéshez  legtöbbször  disznósörtét  használnak, (ez  nagyon  optimális  például  az  olajfestékhez),  de  igen  népszerûek a mókus-, menyét-, vidra-, görény-, illetve marhafül-szõrbõl  készült  ecsetek  is.  Az  ecsetszõr  hossza  is  nagyban befolyásolhatja  a  technikát.  A  napjainkban  elõszeretettel használt szintetikus szõrök megfelelõ használat esetén tartósabbak, rugalmasabbak a természetes szõröknél. A szintetikus szálnál meghatározó az anyagösszetétel, valamint az ecsetszál vastagsága is, de azt megállapíthatjuk, hogy bizonyos tulajdonságaik (pl.: nedvességtartó tulajdonság) soha nem fogják még megközelíteni  sem  a  természetes  szõrökét.  Másképpen viselkednek a különbözõ szõrök, ha nedvesség éri õket, és a kötéstõl  függetlenül  is  másképpen  „állnak  össze”.  (Pl.:  egy hegyes  ecsetnél  vízbe  mártva  a  leghegyesebb  a  szibériaimókus,  a  legkevésbé  hegyes  egy  szintetikus  ecset  lesz.)  Más értelemben  viszont  nagyon  jók  a  szintetikus  ecsetek,  hiszen tartósak,  rugalmasak  és  erõsek,  akril-technikákhoz  pedig  a leginkább ajánlottak.
Az  ecsetválaszték  összeállításánál  nagymértékben  meghatározó,  milyen  festéket  használunk,  milyen  és  mekkora felületen dolgozunk, valamint milyen stílusban festünk. Egy  olajfestékkel  dolgozó  festõmûvész  legáltalánosabban lapos, félhosszú sörtéjû disznósörte ecsetet használ. Azonban a  finom  részletek  festéséhez  már  használhat  hegyes  nyestecsetet is. Az  akvarellfestõk  a  kerek  mókus-,  illetve  nyestecseteket részesítik elõnyben, de bizonyos részletek megfestésénél (pl.: füves  rész),  használhat  erõs  disznósörte-,  illetve  szintetikus ecseteket is. A  fentiekbõl  is  látszik,  hogy  minden  technikához  megtalálható a legoptimálisabb ecset, de érdemes bizonyos esetekben más ecsettel is „kísérletezni”, hogy megtaláljuk a technikánkhoz legmegfelelõbbet.

Ha szeretnénk ecseteinket sokáig használni, ügyeljünk a következőkre:
• A festéket soha ne hagyjuk az ecsetbe beszáradni, használat után egyből tisztítsuk ki. Olajfesték esetén a festéket papírral, ronggyal töröljük ki, majd terpentinben mossuk ki (soha ne hagyjuk terpentinben, petróleumban állni). Ezután szappannal mossuk át, majd öblítsük ki belőle alaposan. A vizet itassuk ki az ecsetből, és megformázva az ecsetszőrt lehetőleg pormentes helyen tároljuk.
• Amennyiben az ecsetszőrök deformálódnak, enyves vizet használva formázzuk kezünkkel megfelelő alakra, majd pár nap pihentetés után az enyvet kiáztatva használhatjuk újra.
• Áztatás során ne fejjel lefelé rakjuk a mosótálba az ecsetet, és tárolás során se szőrrel lefelé tegyük el.

Az ecsetek tisztán tartása hosszútávon megkönnyíti a munkánkat, és a jól ápolt, jó minőségű ecset hosszú évekig használható.

Webáruházunkból elérhető minőségi ecseteink:

Akvarellfestéshez

Olajfestéshez

Akrilfestéshez

Egyéb ecsetek
(lakkozó, betűíró, legyezőecset, oszlatóecset)

Bővebb ecsetvaszték pedig üzleteinkben található.

Felhasznált irodalmak:
Dézsenyi Zoltán - A műterem kincsei
• Művészellátó kézikönyv, Art-Export Bova